سلام

نزدیک ۲ ماه بود که درگیر سرعت پایین لینوکس بودم میدونستم که مشکل از منابع سیستم نیست چون سیستم من هم منابع خوبی داشت هم ویندوز که طبیعتا منابع بیشتری میخواد خیلی روون روش اجرا میشد.

هرچی هم فرایندها و سرویس های در حال اجرا رو بالا پایین کردم چیزی نسیبم نشد چون هیچکدوم خیلی زیاد نه از سی پی یو و نه از رم استفاده میکردن

کلا شاید ۲۰ درصد رم و ۲۰ درصد سی پی یو استفاده میشد و با این حال خیلی لگ داشت سیستم.

 

حتی Desktop Envierment ام رو هم عوض کردم و از openbox استفاده کردم اما باز این مشکل وجود داشت دیگه واقعا اعصابم داشت بهم میریخیت چون حتی یه وبگردی ساده هم نمیتونستم انجام بدم.

 

تا در نهایت یه جایی در مورد Power Mode خوندم و یادم افتاد که قبلا هم توی ویندوز این اتفاق میوفتاد که مصرف CPU رو به شدت پایین میاورد برای ذخیره ی باتری 

 

دنبالش رو گرفتم و رسیدم به استک آور فلو و پیام آخر:

 

 

در هر صورت تا به اینجای کار که به نظر مشکل حل شده.

هیستوری دستورات رو اینجا میزارم:

 

 7534  cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor
 7535  sudo pacman -S indicator-cpufreq
 7536  cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_available_governors
 7537  cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor
 7538  cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/energy_performance_available_preferences
 7539  echo performance | sudo tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/energy_performance_preference
 7540  cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor
 7541  cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_available_governors
 7542  cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor

 

فقط توجه کنید که دستوارت اول حتی بعد از تغییر هم هنوز power saving نوشته اما انگار یه چیز دیگه یه جای دیگه تغییر کرده که شرایط خیلی بهتر شد

 

https://askubuntu.com/a/1494413 جواب آخر

 

در نهایت دوباره به مشکل خوردم

 

بعد از اینکه به رم نگاه میکردم احساس میکردم انگار یه محدودیتی روی رم قرار داداره چون از یه مقداری بیشتری نمیشد و از طرفی وقتی تب های کروم رو باز میکردم توقع داشتم رم به صورت صعودی افزایش پیدا کنه اما نمیکرد و در عوضش هنگ میکرد برنامه و این داشت نشون میداد میزان رم محدودیت داره

لبتاپ رو باز کردم رم رو دراوردم روشن کردم یه خورده باهاش کار کردم دقیقا انگار نه انگار رم رو دراوری پرفورمنس اش تغییر نکرد (شاید حتی بهتر هم شد:) ولی دوباره لبتاپ رو باز کردم و رم رو جا زدم و اینبار انگار شرایط بهتر شد

 

الان دارم به صورت تستی توی کروم تایپ میکنم آخه بعضی وقتا وقتی دارم تایپ میکنم گیر میکنه و یه مدت طول میکشه تا دوباره هرچی تایپ کردم رو نشون بده همچنین برای جا به جایی صفحات هم لگ داره نمیدونم چرا با وجود دادن رم و سی پی یو و برداشتن محدودیت ها هنوز هم لگ داره و فکر میکنم این لگ هم فقط مربوط به کروم نشه

 

---------------

 

 

همه ی مراحل بالا هیچ دردی رو از من دوا نکرد

 

در نهایت امروز SSD ویندوز رو گذاشتم حالت fast startup رو از توی کترل پنل منوی پاور غیر فعال کردم. همچنین fast boot رو از توی بایوس غیر فعال کردم و ویندوز رو چند بار شات داون کردم و روشن کردم و در نهایت شات داون کردم و SSD رو دراوردم و لینوکس رو گذاشتم

الان که دارم این متن رو تایپ میکنم بدون هیچ مشکل و هنگی و بالای ۴۰ تا تب توی کروم بازه و چند تا نرم افزار و ادیتور هم همزمان باز هستن. به نظر خداروشکر مشکل حل شده.

------------

 

حقیقت روش بالا هم کلا 2 سه روز بیشتر دووام نیاورد من به SSD شک کردم چون اگه مشکل از نرم افزار بود چرا هم آرچ هم Manjaro و هم اوبونتو سرعتشون افتضاح بود؟ اگه مشکل از سخت افزار بود چرا ویندوز سرعتش مشکل نداشت؟ این نشون میداد که شاید تنها سخت افزار غیر مشترک (که در اینجا SSD) بود مشکل داره برای همین سعی کردم آرچ رو روی SSD قدیمی ام که روش ویندوز نصب بود بریزم و تا الان که سه چهار ساعت نصب شده مشکلی نداشته. باید ببینیم همینطور خوب میمونه یا اینم میره توی بازی!