به نام خدا! سلام....

خواستم خدمتتون عرض کنم که تفاوت دو IC میکرو پروسسور و میکرو کنترلر چیه؟!!

 

میکروکنترلر و میکروپروسسور هر دو برای انجام عملیات پردازشی به کار می روند ، هر دو نقاط مشترک زیادی دارند و از طرفی تفاوت های شاخص و آشکاری نیز وجود دارد. به یاد داشته باشید از طریق شکل ظاهری IC و پکیج آن شما نمی توانید تشخیص دهید که قطعه میکروکنترلر است یا میکروپروسسور.هر دوی آنها در پکیج های 6 پایه تا پکیج های 80 ، یا 100 پایه و بیشتر از آن با توجه به امکاناتشان ارائه می شوند.

 

میکروپروسسور

میکروپروسسور یک IC است که در داخل خود فقط دارای CPU است و فقط توان پردازش اطلاعات را دارد ، مانند CPU های پنتیوم 1,2,3,4 و core i3, core i5 اینتل  و سایر CPU هایی که می شناسید.CPU ها فاقد RAM,ROM یا سایر حافظه های جانبی به صورت داخلی هستند و طراح سیستم برای اینکه بتواند یک سیستم کارآمد طراحی نماید ، باید حافظه های جانبی مانند RAM , ROM و سایر ملزومات را به صورت خارجی به CPU متصل کند. همانند آنچه که در داخل کامپیوتر های رومیزی ، لپ تاپ ها ، نوت بوک ها ، گوشی های هوشمند جدید و … می بینیم.

 

 

میکرو کنترلر

این در حالیست که در میکروکنترلر ها قضیه طور دیگریست.میکروکنترلر دارای یک CPU است و علاوه بر آن دارای مقدار مشخصی RAM , ROM و سایر حافظه های جانبی به صورت داخلی است. میکروکنترلر ها را با نام هایی مانند میکروکامپیوتر نیز می شناسند.این روزها کارخانه های متعددی میکروکنترلر ها را با رنج گسترده ای از امکانات و قابلیت ها در انواع اندازه ها تولید می نماین. اتمل (ATMEL) ، میکروچیپ (MICROCHIP) ,فیلیپس (Philips) ، موتورولا (Motorola)، تگزاس اینسترومنتز (TI) از تولید کنندگان معروف و معتبر میکروکنترلر هستند.

 

 

منبع: دیجی نیک - diginic.net