به نام خدا

سلام!

امروز برای اولین بار رفتم تا با ماژول بلوتوث HC05 کار کنم!

اولش که اصلا نمیدونستم چطور کار میکنه! فک میکردم مثل وایفای هست که میتونید بعد از اتصال بهش دستور های AT رو ارسال کنی!

ولی بعد از سایت میکرو لرن این مطلب و این مطلب رو خوندم تا فهمیدم که مود پیشفرض رو حالت Slave هست و برای تنظیمات باید وارد مود دیگه ای بشیم! حالا که وارد مود تنظیمات شدم! دیدم مثلا وقتی AT رو ارسال میکنم! اینم پشت سر هم OK میفرسته و اصلا نمیزاره دستور دیگه ای اجرا بشه!

اولش فک کردم ماژولم خرابه چون در این باره کسی توی اینترنت چیزی ننوشته بود! تا آخرش فهمیدم هنوز در نرم افزار ترمینال یه چیزی رو تنظیم نکردم!

خداروشکر درست شد!

گفتم بیام یاد شما هم بدم که دیگه به این مشکل برنخورید!

خوب نرم افزاری که میکرولرن معرفی کرده بود نرم افزار خوبی بود اسمش Tera Term هست که میتونید از اینجا دانلود کنید. خوب برای مود تنظیمات باید از منوی Setup به Serial Port برید و مطابق شکل زیر تنظیم کنید!

و دوباره در منوی Setup به Terminal برید!

تنظیمات مهم در این صفحه هست!

در شکل زیر انتخاب اون قسمت که قرمز کردم باعث میشه که دیگه اون کلمه یک بار ارسال بشه! (مثلا دیگه به صورت مداوم کلمه OK ارسال نمیشه) دلیلش هم اینه که در برای ماژول اینطوری تعریف کردن که اینترش دارای دو بایت CR+LF باشه!

همچنین قسمت سبز رنگ رو اگه فعال کنید باعث میشه هرچی توی ترمینال مینویسید نشون داده بشه! وگرنه هرچی مینویسید اصلا نشون داده نمیشه فقط مستقیم برای ماژول ارسال میشه!


خوب حالا که تا اینجا اومدیم یکی از ویژگی های ماژول بلوتوث یا AT کامند نسبت به ماژول WIFI با AT کامند رو بگم»

راستش وقتی با ماژول وایفای کار میکنید همونجا میتونید تنظیم کنید یعنی لازم نیست به صورت سخت افزاری چیزی رو تغییر بدید تا وارد مود دیگه بشید بلکه میتونید توی همون مود تنظیمات رو انجام بدید! شاید اولش جالب به نظر برسه ولی مشکل اینجاست که این کار باعث کند شدن سرعت انتقالات میشه!

مثلا اونجا فرستنده یدونه حرف a ارسال میکرد! ماژول ما نزدیک 15 حرف مینوشت که بگه فلانی حرف a رو ارسال کرده! آخه چاره ای هم نداشت چون اون ماژول میتونه همزمان به چند نفر وصل باشه بنابراین اولش میگفت که کی ارسال کرده و الکی باعث طولانیتر شدن میشد!

خوبی که این ماژول داره اینه که ارسال و دریافتش خالصه یعنی هرچی رو دریافت کنه بلافاصله نشون میده و هرچی رو بخوای ارسال کنی بدون هیج حرف اضافه ای فقط متن رو مینویسی و اون هم در لحظه متن رو میفرسته! و این برای من خیلی جالب بود! چون این خاصیت برای کار با میکرو عالیه! و این باعث میشه برای کنترل به یک میکرو نیاز داشته باشه! ولی ماژول وایفای انقدر پیشرفته بود که توی خودش یک میکرو همراه با 512 کیلوبایت حافظه فلش داشت! و دیگه نیازمند میکرو نبود!

خوب امیدوارم این مطلب مفید بوده باشه!

فعلا

یا علی مدد....!