به نام خدا

سلام عرض میکنم خدمت تمام دوستان عزیز و هموطنان گرامی! راستش تصمیم گرفتم به محض دریافت گوشی آریا یک بررسی ازش بنویسم اما وقت نشد! امروز به امید خدا تصمیم گرفتم که مطلب نقد وبررسی این گوشی ایرانی رو برای شما عزیزان قرار دهم.

خوب تصمیم من این هست که همه خوبی ها و مشکلات گوشی رو براتون قرار بدم و تصمیم خرید رو به شما عزیزان واگذار کنم!

اولین نکته این که این گوشی رو سه ماه پیش سفارش داده بودم و دقیقا بعد از سه ماه برای من ارسال شد ( با یک ماه تاخیر) امیدوارم در دفعات بعد شرکت بتونه سریعتر به این موضوعات رسیدگی کنه (البته جا داره اینم بگم که شانس ما این بود وگرنه در سری قبل (فروردین) گوشی ها نیم ماه زودتر برای مشتریان ارسال شده بود)


1- ظاهر گوشی آریا

خوب به نظر من از نظر ظاهری خیلی زیباست و واقعا شیک به نظر میرسه و اگه به طرف مقابلتون نگید که از چه شرکتی هرگز نمیتونه بگه تولید جی ال ایکس هست!

این گوشی مجهز به سنسور اثر انگشت در قسمت پایین گوشی (دکمه) هست و کارکرد خوب و قابل قبولی داره.

فلش گوشی به دو رنگ سفید و زرد هست و این موضوع علاوه بر نوری که ایجاد میکنه باعث زیبایی بیشتر گوشی شده.

مارک شرکت جی ال ایکس در هیج جای گوشی و جعبه دیده نمیشه و همه جا علامت ARYA قرار گرفته (شاید اسم شرکت رو تغییر داده باشن یا به قول یک نفر میخوان یک سری از گوشی های ARYA تولید کنن، مثل Honor شرکت هواوی)

بلندگو های گوشی در زیر آن قرار گرفته و جذابیت و زیبایی زیادی به گوشی بخشیده (به طوری که آدم دلش میخواد از زیر به گوشی نگاه کنه و باهش کار کنه :) )

همچنین یک عدد میکروفون علاوه بر میکروفون اصلی در بالای گوشی تعبیه شده که وظیفه ظبط فیلم و صدا به صورت استریو رو دارد (سه بعدی خودمون)

USB گوشی از نوع تایپ C است که در آینده نزدیک در همه گوشی ها شاهد آن خواهیم بود و به زودی فراگیر خواهد شد

دکمه قفل صفحه و صدا در سمت راست گوشی و دکمه تاگل کرن وضعیت صدا (ویبره و صدا دار) در سمت چپ گوشی قرار گرفته است همچنین اسلات رم و سیم کارت در یک مکان در سمت چپ قرار گرفته!

این گوشی مجهز به چراغ اعلان در بالای صفحه و کنار بلندگو گوشی است.

همچنین جک 3.5 میلیمتری در بالای گوشی قرار گرفته است!



2- باتری گوشی آریا

خوب شاید بتونیم بگیم جی ال ایکس در این بخش ضعیف عمل کرده و با وجود باتری 4000mAH که داره اما اونجور که باید باشه نیست!

این رو هم بگم که این گوشی دارای Fast Charging است و میتوان باتری آنرا در مدت زمان کمی تا حد قابل قبولی شارژ کرد! بنابراین شاید بتوان مشکل باتری را به وسیله این ویژگی حل کرد که البته این امر دارای دو شرط است 1- در درسترس بودن شارژ و پریز برق 2- باتری در حدی باشد که حداقل 2 یا 1 روز دوام داشته باشد که فکر میکنم بتوان از این روش این مشکل رو حل کرد!

ولی شرکت جی ال ایکس باید در سری های بعدی فکری به حال باطری بکند!

همچنین حائز اهمیت است که در طی دو بار شارژ کردن گوشی با داغ کردن زیاد آن مواجه شدیم که این امر برای همه مشتریان پیش نیامده و به نظر میرسد که این مشکل فقط برای ما رخ داده و شاید هم مقدار داغ کردن برای دیگران در حد عادی قرار داشته!


3- اندروید نقا و لانچر

خوب من فک نمیکنم اندروید 7 همچین قیافه ای داشته باشه! بنابراین لانچر گوشی گلگسی S8 رو روی گوشی آریا رختم تا ظاهری زیباتر داشته باشه!

که بهتر شد!


4- حسگر اثر انگشت

میتوان گفت گوشی آریا حسگر خوب و قابل قبولی دارد و شما از کار کردن با آن لذت خواهید برد و کمتر دچار خطا و اشتباه میشود!


5- اینترنت مسئله این است!

خوب امروزه استفاده از اینترنت نسل 3 و 4 فراگیر شده است. خوشبختانه آریا به این دو ویژگی مجهز است و شما میتوانید با خیال راحت با آریا در اینترنت و با سرعت بالا گشت و گذار کنید!


6- میخواهید آهنگ گوش کنید؟!

طبق آزمایشی که انجام دادیم، کیفیت بلندگو این گوشی چنگی به دل نمیزنه و اگر شما قصد گوش کردن آهنگ رو دارید شاید این موضوع شما در ترید بیندازد! شاید بتوان گفت کیفیت بلندگو این گوشی به گونه ایست که تنها نیاز های روز رو بر طرف کنه و برای گوش دادن به آهنگ چندان مناسب به نظر نمیرسه! البته اگر این تنها بهانه شماست که این گوشی رو نخرید میتونید یه هدفون با کیفیت خریداری کنید و از آن برای پخش موزیک استفاده کنید!


رنگ بندی

تا به الان تنها دو رنگ طلایی و خاکستری موجود است که عکس های این مطلب مربوط به رنگ خاکستری است! و ترکیب رنگی مشکی و خاکستری زیبایی خاصی دارد.


تاچ 

شاید اگر شما هم یک گلس برای گوشی آریا ی خود بخرید در بعضی از مواقع هنگام کارد کردن سریع ، هنگام لمس سریع عملکرد مربوطه انجام نشود. ولی در کل میتوان به خوبی از تاچ گوشی استفاده کرد و این اتفاق در بعضی از مواقع که سریع لمس میکنیم ممکن است رخ دهد.



حافظه داخلی

اگر به دور و برتون نگاه کنید و گوشی های کنارتون رو آنالیز کنید احتمالا خواهید دید حافظه داخلی گوشی ها معمولا 8 گیگ و 16 گیگ هست شاید نهایتا 32 گیگ اما اینبار آریا گوشی است که 64 گیگ حافظه داخلی در آن تعبیه شده که میتوانید با خیال راحت و بدون نگرانی فایل های حجیم خود را در آن نگهداری کنید!





خوب اگه بخوایم توی چند خط بررسی کنیم میتونیم به صورت زیر بگیم: که البته چیزایی که در زیر آوردم نتیجه تجربه کار با گوشی آریا است! چون مشخصات این گوشی در کاغذ بسیار خوب و قابل تامل است ولی هدف ما بررسی واقعی و تجربه کار با این گوشی است بنابراین در زیر میزان رم بالا و.. رو نیاوردم چون عملکردش رو هنوز ندیدم!


نقاط قوت:

نسخه اندوید 7

پشتیبانی از شبکه 4G

پشتیبانی از USB OTG

پشتیبانی از دو سیم‌کارت به‌طور همزمان

حافظه داخلی 64 گیگابایت

مجهز به حسگر اثرانگشت

پشتیبانی از 256 گیگابایت حافظه SD

بدنه‌ی زیبا

USB Type-C


نقاط ضعف:

وزن تقریبا زیاد

شارژ دهی پایین با وجود باتری 4000 میلی آمپر ساعتی

اندروید اختصاصی نشده شرکت (وجود باگ هایی بین نرم افزار و سخت افزار)

بلندگو های کم کیفیت


که بزرگترین مشکلش به نظر من همون باتری و بلندگو هست وگرنه مشکل خاصی دیگه ای به نظرم نمیرسه!

خوب با وجود اینکه خیلی کوتاه بود اما امیدوارم چیز های خوبی بدست آورده باشید!

حداقل چندتا عکس براتون گذاشتم که میتونید به خوبی اونو ببینید و بعدش بخرید!

امیدوارم اگه این گوشی رو خریدید ازش راضی باشید!

موفق باشید

یا علی مدد...!